مشخصات سوله استاندارد : برای ساخت سوله می بایست ابتدا هدف و کاربری سوله را مشخص نمود. پس از مشخص کردن کاربرد و هدف از ساخت سوله می بایست استاندارد های سوله را مشخص نمود چرا که این استاندارد ها در ساخت و طراحی انواع سوله بسیار مهم بوده و نقش تعیین کننده ای را دارا می باشد.

( به نکات زیر اگر خوب دقت کنید هیچ گاه در سوله سازی کلاه سرتان نمیرود )

مشخصات سوله استاندارد

در مشخصات سوله استاندارد آیتم هایی باید رعایت شود که این آیتم ها بسیار ساده اند و با کمی وقت گذاشتن و خواندن این مقاله ما به شما آموزش میدهیم که چطور یک سوله استاندارد را از غیر استاندارد تشخیص دهید اما در درجه اول توصیه میکنیم که اگر در باره تعیین ابعاد مناسب هیچ زمینه ی ذهنی ندارید اول وارد لینک زیر شوید و آن مقاله را بخوانید سپس به این صفحه باز گردید و ادامه مطالب را بخوانید. دلیل اهمیت انتخاب ابعاد مناسب پایین آوردن هزینه های ساخت و هزینه های بعد از راه اندازی کارخانه میباشد پس همین الان وارد لینک زیر شوید.

تعیین ابعاد استاندارد سوله

بعد از خواندن مقاله بالا در لینک فوق نوبت به مابقی مشخصات سوله استاندارد می رسد.

  • ۱- دفترچه محاسبات سوله
  • ۲- خرید مصالح استاندارد
  • ۳- اجزای سوله
  • ۴- تنظیم قرارداد سوله

دفترچه محاسبات سوله

مهمترین موضوع در مشخصات سوله استاندارد در درجه اول دفترچه محاسبات سوله می باشد.

دفترچه محاسبات سوله یکی از مشخصات سوله استاندارد می باشد اما همیشه دارا بودن دفترچه محاسبات دلیل بر استاندارد بودن نیست:

اصلا دفترچه محاسبات سوله چیست؟

هر سازه وقتی می خواهد ساخته شود ، سازنده می بایست یک دفترچه محاسبات صادر کند که آن مشخصات فنی سازه را به صورت کامل شرح دهد و توضیح دهد که با چه متریالی و با چه شیوه ای می خواهد یک سوله یا سازه را بسازد. و همچنین سوله یا سازه مورد نظر را بر پایه ی چه بار برف و باد و زلزله و…. محاسبه شده است!!

منظور از بار وارده چیست؟ ( برف باد زلزله و… )

بارهای زیادی وجود ذارد که سوله ساز باید در زمان ساخت آنها را حساب کند اما این بارها یعنی چه و ار کجا برآورد میشوند؟

هر شهری در هر موقعیت جغرافیایی آب و هوای مختص به خودش را دارد، مثلا در بعضی شهرها شدت و سرعت باد زیاد است مثل منجیل یا در بعضی از شهرها میزان بارش برف زیادتر است مثل شهرکرد و در بعضی رطوبت و بحث خوردگی فولاد ، زلزله و….

حال این شاخص ها از کجا به دست می آید؟ یک سازمانی هست بنام سازمان نظام مهندسی ، یکی از وظایف این سازمان تعیین بارها در هر شهر هست و این بارها را طی تجربه ۳۰ سال گذشته هر منطقه به دست می آورد، به عنوان مثال مشخصات استاندارد سوله در زمینه بار برف تهران به ازاء هر متر مربع ۱۵۰ کیلوگرم بار برف باید محاسبه شود، این یعنی اینکه بیشترین بار برف طی ۳۰ سال گدشته تهران ۱۵۰ کیلو در هر متر بوده است و یک سوله ساز اگر بخواهد یک سوله برای تهران بسازد باید با بار برف ۱۵۰ یا ۱.۵ متر در متر مربع حساب کند.

حال سازمان نظام مهندسی برای تمام مناطق ایران یک مشخصات بار دارد که سوله ساز باید در دفترچه محاسباتی که صادر می کند ثابت کند که سازه ی آن تحمل این بارها را دارد. همچنین یکسری آیین نامه هایی داریم که باید آنها هم رعایت شود ( آیین نامه های مقررات ملی ساختمان )

همانطور که قبلا هم اشاره شد دارا بودن دفترچه محاسبات به تنهایی ملاک مشخصات استاندارد سوله نیست زیرا ممکن است که یک سوله ساز به عمد و یا غیر عمد در جایی اشتباه داشته باشد و عملا یک اشتباه میتواند هم در قیمت بسیار تاثیر گذار باشد و هم در امنیت سازه. پس نباید دفترچه محاسبات ملاک تصمیم گیری باشد بلکه زمانی که دفترچه محاسبات صادر شد باید آن را به سازمان نظام مهندسی ارائه نمود تا آنها آن را تایید و یا رد کنند. اگر تایید شد یعنی مشکلی در کار سازنده نیست و سازنده راه درستی را پیش گرفته است.

البته یک نکته دیگر را هم بخاطر داشته باشید که باید نظارت بر اجرای سوله هم وجود داشته باشد تا بتوانید متوجه شوید که آیا سوله ساز دارد طبق دفترچه محاسبات صادر شده سوله را می سازد یا خیر…

خرید مصالح استاندارد

یکی دیگر از مشخصات سوله استاندارد خرید مصالح درجه یک می باشد که متاسفانه در حال حاضر این موضوع بسیار نگران کننده است، زیرا برخی شرکت ها هستند که حتی از ورق های گازی نیز در مصالح خود بهره میگیرند. ورق گازی یا ورق نوردی چیست؟ به عنوان مثال شرکت نفت و گاز یکسری لوله های خود با قطر بالا را بعد از چند سال از رده خارج کرده و آنها را به عنوان ضایعات فولاد می فروشند، بعضی از خریدارها این لوله هارا برش میدهند و با دستگاه نورد دوباره صاف می کنند و با قیمتهای پایین می فروشند، از آنجایی هم که در امر سوله سازی رقابت بسیار شدید هست ممکن است بعضی شرکتها برای پایین آوردن قرارداد این کار را انجام دهند و از این ورقها استفاده کنند. اما بهترین ورق ها کدام اند و از کجا باید پی به این موضوع برد؟

بهترین ورقهای فولادی ، در شرکت فولاد مبارکه اصفهان ساخته و تولید می شوند و بهتر است که ورقها از این شرکت خریداری شوند، زیرا هم آلیاژهای خوبی دارند و هم ضخامت آنها استاندارد می باشد و کم یا زیاد نمی شود . برای اطمینان از خرید مصالح مرغوب برای ساخت سوله با مشخصات استاندارد سوله دو راهکار وجود دارد ۱- اینکه خودتان مصالح را خریداری کنید ۲- فاکتورهای خرید و فولاد خریداری شده را قبل از شروع ساخت ببینید.

نکته بعدی خرید مصالح با مشخصات صحیح میباشد. برای ساخت سوله باید از ورق سیاه ST37 استفاده نمود که بهترین آلیاژ برای ساخت سوله میباشد اما بعضی سوله سازها برای ساخت از ST33 استفاده می کنند که خیلی مناسب نیست و قیمت پایینتری دارد. اینکه میگوییم مناسب نیست به این دلیل است که فولاد ST33 نسبت به ST37 ماهیت نرم تری دارد. و البته گرانتر هم هست.

نکته دیگر اجزای سوله میباشد

اجزای سوله استاندارد

یک سوله استاندارد در اسکلت فلزی خود می بایست تمام اجزای زیر را دارا باشد:

  1. فریم های ستون سقف
  2. بیس پلیت
  3. وال پست
  4. استرات
  5. بابند کشی کامل ستون و سقف
  6. تیر ریزی سقف سازه

یک سازه فلزی اگر تمام اجزای بالا را طبق دفترچه محاسبات داشته باشد کامل است.

مهمترین بخش

تنظیم قرارداد سوله

مهمترین بخش در اجرای یک سوله قرارداد آن سوله میباشد و اگر بتوانید یک قرارداد خوب ببندید عملا جلوی هرگونه کلاهبرداری را بسته اید و عملا با خیال راحت جلو میروید. اما چطور با مشخصات سوله استاندارد یک قرارداد خوب ببندید.

  1.  در درجه اول باید این نکته را در قرارداد ببینید که در مرحله اول یک مبلغ کم مثل ۵ الی ۱۰ میلیون تومان را باید به سوله ساز بدهید تا سوله ساز مشخصات سوله استاندارد را در غالب دفترچه محاسبات به شما بدهد تا قبل از هرگونه اقدام برای ساخت آن را به سازمان نظام مهندسی ببرد و تاییدیه های لازم را بگیرید و مطمئن شید که سوله شما بدون نقص و استاندارد طراحی شده است. البته این موضوع را هم باید در نظر بگیرید که اگر تایید شد مابقی هزینه را برای خرید مصالح و شروع ساخت به سوله ساز بدهید و اگر تایید نشد بندی را نوشته باشید که آن پیش پرداخت اولیه را هم عینا از سوله ساز پس بگیرید.
  2. در وهله بعدی سوله ساز باید مشخص کند که وزن سوله شما در هر متر چقدر میشود ( این موضوع بسیار پر اهمیت میباشد ) با این کار قیمت ساخت هر متر مربع سوله شما هم مشخص خواهد شد. حال باید به میزان حدود یک کیلو گرم در هر متر مربع جا برای خطا بگذارید و البته بندهایی را در این رابطه در قرارداد بدید که مشخص کنه خطای بیش از حد مجاز تعریف شده تکلیفش چی میشه. از نظر من باید بندها را اینطور تعریف کنید که: اگر بیشتر از حد مجاز وزن سازه در هر کیلو بالاتر رفت شما باید فقط قیمت مصالح را به سوله ساز بدید و اجرت بابت وزن اضافه شده ندهید و اگر وزن پایین تر آمد سوله ساز باید هزینه هر کیلو پایینتر آمدن وزن را اعم از اجرت و مصالح به شما باز گرداند. این کار جلوی یکسری اشتباه ها و البته در بعضی اوقات کلاهبرداری ها را می گیرد. چطور؟ زیرا بعضی از سوله سازها هستند که به عمد و بخاطر اینکه قیمت را پایین بکشند وزن را پایینتر اعلام میکنند و در قرارداد بندی را می گذارند که هرچقدر وزن بالاتر رفت کارفرما می بایست هزینه مصالح + اجرت را بدهند و در بعضی از موارد دیده شپه که حتی قیمت ها با این ترفند ۴۷٪ هر گرانتر از برآورد اولیه شده اما اگر در قرارداد سوله بنویسید که بالاتر رفتن وزن کارفرما را موظف میکند که فقط قیمت مصالح را بدهد سوله ساز تمام تلاش خود را میکند که وزن اضافه تر نشود زیرا در قیمت مصالح فقط فولاد حساب میگردد و در اجرت : رنگ آمیزی ، ساخت ، نصب ، پیچ و مهره ، جوشکاری و… که همه اینها هزینه دارد و عملا اگر وزن زیادتر شود و شما فقط قیمت مصالح ( فولاد ) را بدهید عملا سوله ساز متضرر میشود.
  3. همانطور که گفتیم در مشخصات سوله استاندارد، قراردا نقش موثری دارد و حتی اگر بخواهید میتوانید قیمت را به صورت متری ببندید و ضریب خطا را دو کیلوگرم بگذارید ( البته در صورتی که به استاندارد و مقاومت سوله خللی وارد نگردد ) و در هر صورت بالا رفتن و پایین آمدن وزن تا حد مجاز شما همان قیمت متری را محاسبه و پرداخت فرمایید.
  4. در مشخصات سوله استاندارد و اسکلت فلزی آن باید دقت کنید که حتما در قرارداد تمام اجزاء اسکلت فلزی را آورده باشید تا سوله ساز نتواند از اجزاء آن کم کند. اجزای کامل اسکلت فلزی ( فریم های ستون سقف، بیس پلیت، وال پست،استرات، بابند کشی کامل ستون و سقف، تیر ریزی سقف سازه ) میباشد. به یاد داشته باشید که اگر یکی از این اجزاء در سوله شما نباشد عملا سوله شما از استاندارد خارج شده و مقاومت و پایداری لازم را نخواهد داشت و عملا هیچ سوله ساز دیگری هم کار نیمه تمام سوله ساز دیگری را انجام نمی دهد پس حتما به این مورد هم توجه فرمایید
  5. مورد بعدی استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد برای سوله می باشد و سوله سازان می توانند با استفاده نکردن از مصالح مرغوب قیمت تمام شده را برای شما پایین آورند و البته سود خودشان را هم افزایش دهند اما به یاد داشته باشید که استفاده از مصالح درجه ۲ و ۳ می تواند باعث ریزش و فاجعه در سوله شما شود.

سوله و اجزای آن

سوله مناسب برای دهانه بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست